در کشورهای اروپایی و توسعه یافته بیشتر از ۷۰ درصد از آسانسورهای ساختمانهای زیر ۵ طبقه، به صورت آسانسور هیدرولیک و با بهره بردن از این نوع تکنولوژی طراحی، ساخته و نصب میشوند. آسانسورهای هیدرولیک اگرچه به نسبت آسانسورهای کششی، دارای محدودیتهایی هستند؛ اما مزایای استفاده از تکنولوژی هیدرولیک به قدری بالاست؛ که استفاده از آن را در بسیاری از ساختمانهای مسی و تجاری، بهصرفه و ارزشمند میکند.
آسانسورهای هیدرولیکی بر مبنای جکهای هیدرولیکی کار میکنند. کاربرد جکهای هیدرولیکی بسیار متنوع است. احتمالا نمونههای این جکها را در وسائل کوچکتر دیدهاید. جکهای هیدرولیکی از طریق نیروی فشار روغن کار میکنند. در زمینه کاربرد این جکها در آسانسور هیدرولیک ، فشار روغن از طریق دستگاهی به نام پاوریونیت تامین و به پیشتونها منتقل میشود.
از نظر ساختاری جکهای هیدرولیکی در بخش زیرین کابین آسانسور قرار گرفته و با استفاده از نیروی هیدرولیک، موجب بالا رفتن آسانسور میشوند. در واقع پمپ تعبیه شده در پاوریونیت روغن را با فشار زیر پیستونهای جک هیدرولیک میفرستد؛ و به این طریق موجب بالا رفتن آسانسور در ارتفاع میشود. با تخلیه روغن پیستونها نیز آسانسور به سمت پایین حرکت میکند. طبیعتا با تعیین دقیق میزان روغن تخلیه شده، میتوان محل دقیق ایستادن آسانسور در هر طبقه را تعیین کرد.
در نهایت جالب است بدانید که آسانسورهای هیدرولیکی از نظر محل قرارگیری جک به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم میشوند.
مزایا و ویژگیهای آسانسور هیدرولیک
همانطور که در ابتدا گفته شد، آسانسور هیدرولیک دارای مزایای بسیاری است. اولین مزیت این آسانسور عدم نیاز به موتورخانه در پشت بام است. این ویژگی باعث میشود بتوان این نوع آسانسور را در خانههای قدیمی بدون آسانسور نیز راحتتر نصب نمود.
سازه سبک، فضای مورد نیاز محدود و کابینهای متنوع، از جمله موارد دیگری است که موجب برتری آسانسور هیدرولیک به نسبت رقابیش میشود.
از نظر میزان استهلاک و خرابی، باید گفت آسانسورهای هیدرولیکی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده؛ و به نسبت آسانسورهای دیگر بسیار کم استهلاکتر هستند. همچنین میتوان گفت آسانسورهای هیدرولیکی از جمله امنترین آسانسورهای موجود هستند؛ که امکان سقوط در آنها تقریبا وجود ندارد.
قدرت بالای آسانسورهای هیدرولیکی برای تحمل وزنهای سنگین، از جمله مزایای دیگر آن است. در واقع باید گفتن آسانسور هیدرولیک در ابتدا برای حمل بارهای سنگین در ارتفاعات کوچک طراحی شده بود در نهایت آسانسور برقی به نسبت آسانسور کششی، حرکتی نرمتر و آرامشبخشتر دارند. همچنین در هنگام آغاز و توقف حرکت نیز، تکانهای به شدت کمتری را احساس میکنید. از این رو استفاده از
همچنین آسانسور هیدرولیک به دلیل محدودیت ارتفاع پیستون، در نهایت میتواند در ساختمانهای 5 طبقه قابل اجرا و استفاده باشند.
این دو ویژگی باعث شده است که این آسانسورها برای استفاده در ساختمانهای دارای ارتفاع کم بسیار جذاب باشند.
در بالابر پله رو با استفاده از هدایت کننده خطی و یک کشنده کابلی امکان جابجایی فرد فراهم گردیده است. این دستگاه در حالت بدون استفاده تنها ۲۰ سانتیمتر و در هنگام استفاده ۶۰ سانتیمتر از عرض راهروی پلکان را اشغال میکند. جهت استفاده از
6دیدگاه اشتباه در مورد آسانسورهای هیدرولیک
دیدگاههای اشتباهی در مورد آسانسورهای هیدرولیک رایج هستند که مانع از انتخاب آسانسور هیدرولیک میشود. در این مقاله قصد داریم به ۶ دیدگاه اشتباهی که در مورد آسانسورهای هیدرولیک وجود دارد بپردازیم.
1. آسانسورهای هیدرولیک ویژگیهای حرکتی ضعیفی را ارائه میدهند. (استارت و استپ شوکدار)
دلایلی که منتج به ویژگیهای حرکتی ضعیف و شوکدار میشود.
اطلاعات نادرست به طراح مانند تعداد نفرات، وزن خالی کابین
نداشتن دانش کافی طراح سیستمهای هیدرولیک
انتخاب نامناسب جک هیدرولیک، شیر کنترل جریان، پمپ هیدرولیک، الکترموتور و تجهیزات و مومات دیگر مانند مخزن روغن، روغن هیدرولیک و…
2. آسانسورهای هیدرولیک برای کشورهای گرم مناسب نیستند.
بعضا فکر میکنند که آسانسورهای هیدرولیک در مواقع تکرار زیاد منجر به گرم شدن روغن هیدرولیک میشود و آسانسور هیدرولیک توانایی خود را از دست میدهد. اما میدانیم دلایل گرم شدن روغن علایم مشخصی هستند که باید برای رفع آن اقدام کنیم. چنانچه تعداد استارتهای (معمولاً ۱۰۰ استارت) بیشتر باشد، نیاز به سیستم خنککن (Cooling) داریم تا مسئله گرم شدن روغن را برطرف کنیم.
۳. آسانسور هیدرولیک محیط زیست دوستانه نیست.
یک آسانسور هیدرولیک معمولاً نیاز به ۷۵ لیتر تا ۱۵۰ لیتر روغن هیدرولیک دارد.
طول عمر روغن هیدرولیک در یک سیستم آسانسور هیدرولیک تقریبا ۱۰ سال است.
این بدان معنی است که هر ۱۰ سال؛ روغن در مخزن و در سیستم باید جایگزین شود.
هر ساله در خودروهای ما بیشتر سوخت مورد استفاده قرار میگیرد تا اینکه یک آسانسور هیدرولیکی ممکن است در ۱۰ سال استفاده نماید.
۴.آسانسورهای هیدرولیکی توان بیشتری مصرف میکنند و اقتصادی نیستند.
آسانسور هیدرولیکی تنها در هنگام حرکت به سمت بالا انرژی برق مصرف میکند. با توجه به نیروی گرانش یا جاذبه، نیازی به روشن شدن الکترموتور ندارد.
آسانسور هیدرولیک بهترین گزینه برای ساختمانهای کم ارتفاع است.
آسانسورهای هیدرولیکی با شیر سرو الکترو مغناطیسی و یا با درایوهای VVVF؛
در بعضی موارد، مصرف انرژی را بهتر میکند.
موتورهای با کیفیت میتوانند تا ۳۰٪ بیش از حد بدون مشکل بارگذاری شوند؛ زیرا زمان عملیاتی(روشن بودن موتور) نسبت به موتورهای دیگر در کار مداوم بسیار کم است. در مقابل موتورهای بزرگتر با راندمان پایین کار میکنند و باعث مصرف غیرضروری انرژی میشوند.
۵. نصب و راهاندازی آسانسورهای هیدرولیک به معنای مصرف منابع نفتی است.
نشت روغن در سیستم هیدرولیک رخ نمیدهد، بنابراین این طور است؛ نداشتن دانش فنی سیلگذاری و کارهای نادرست و غیرحرفهای منجر به نشت روغن میشود.
بیشترین نشت روغن که در شفت جک آسانسوری میافتد ناشی از استفاده نادرست سیلها (پکینگ) در هد سیلندر یا گلویی جک است.
یک شیلنگ تخلیه روغن، برای بردن (تخلیه) روغن خروجی از سر سیلندر (گلویی) جک به داخل مخزن روغن، از مومات طراحی و نصب میباشد. اما متاسفانه در هر نصبی دیده نمیشود. این سهلانگاری بعضا از طرف سازندگان جک و یا نصابان جک دیده میشود.
استفاده از اتصالات غیراستاندار از تامین کنندگان مختلف دلیل دیگری برای نشت روغن است.
۶.تکنولوژی آسانسورهای هیدرولیک پیچیده است و نیاز به شخصی با تجربه بسیار خوب برای سرویسدهی دارد.
چیز خاصی برای تنظیم شیر جریان وجود ندارد.
تنظیمات شیر جریان راحت هستند.
بسیاری از قطعات سیستم هیدرولیک و لوازم جانبی در بازار به راحتی دردسترس هستند و بدون مشکل جایگزین میشوند.
آسانسور چیست و فروش آسانسور در انواع مدل ها
انواع بالابر خانگی، معرفی و بررسی پیشرفتهترین آسانسورهای دنیا